HOE WERKT DE AIRCO IN UW AUTO?

HOE WERKT DE AIRCO IN UW AUTO?

Een autoairco bestaat uit een compressor, een verdamper, een condensor, een droogfilter en koelmiddel. De compressor, die door de motor aangedreven wordt, brengt het koelmiddel (in gasvorm) onder druk, waarna het na afkoeling in de condensor terug vloeibaar wordt. In vloeibare toestand wordt het gefilterd in de droogfilter en na ontspanning krijgen we een plotse temperatuurdaling in de verdamper. De lucht die door de verdamper komt, wordt zo gekoeld en ontvochtigd (net zoals bij een koelkast).

HOE KOMT DAT PLASJE ONDER DE WAGEN?

Tijdens het afkoelen wordt er vocht aan de lucht onttrokken. Daarom ligt er onder een auto soms een plasje condenswater. Heel normaal dus! Omdat de binnenkomende lucht koel en droog is, worden de autoruiten ook sneller ontwasemd. Wagens met automatische airco hebben nu ook een boordcomputer die ervoor zorgt dat de ingestelde temperatuur snel wordt bereikt en behouden blijft door het mengen van warme en koude lucht.

WAAROM ADVISEERT MIDAS EEN AIRCO-CHECK?

WAAROM ADVISEERT MIDAS EEN AIRCO-CHECK?

De meeste airco’s werken de eerste drie jaar zonder problemen.Toch is voor het beste klimaat in uw wagen een regelmatig onderhoud van de airco noodzakelijk. De droogfilter moet zowiezo om de 4 jaar vervangen worden. Dat bespaart niet alleen brandstofkosten, maar voorkomt ook compressorschade door verstopping, gebrek aan smering of weggelekt koelmiddel (ongeveer 10% per jaar). Bovendien is een slecht werkende airco zeer ongezond. Wanneer bacteriën, sporen, schimmels en nare geuren zich verspreiden via de ventilatieroosters kan dit allergische reacties veroorzaken.
Een jaarlijkse desinfectie van de verdamper en ventilatiekanalen werkt preventief, evenals het tijdig vervangen van de pollenfilters en het bijvullen van het koelmiddel. Een Midasairco-check is dus geen overbodige luxe. Zo houdt u uw auto airco in conditie.

HOE WERKT UW AIRCO OPTIMAAL? ENKELE TIPS:

  • Vraag een tussentijds nazicht bij uw auto-onderhoud en laat het aircosysteem ten minste een keer per jaar controleren.
  • Bij een extreem hoge buitentemperatuur zet u het best de ventilatiestand van ‘fresh air’ naar ‘recirculation’ om uw airco niet te overbelasten.
  • Is het heel warm in uw wagen? Zet dan voor vertrek eerst de deuren open of rijd een paar minuten met open ramen, zodat de grootste warmte verdwijnt. Sluit dan de ramen bij gebruik van de airco, anders heeft die geen effect.
  • Zet uw airco niet te koud. Als u geen ’climate control’ heeft, kunnen ijskoude luchtstromen een verkoudheid veroorzaken.
  • Schakel uw autoairco ook in bij beslagen ramen. De droge lucht zal de ramen vlugger ontwasemen.