Een band verwisselen is makkelijker dan u nu misschien denkt.

Een band verwisselen is makkelijker dan u nu misschien denkt.

Lees deze handleiding in 11 stappen grondig door en u bent helemaal voorbereid als pech u overvalt. Nog enkele tips voor u aan het echte werk begint. Parkeer de wagen eerst op een veilige plek, op afstand van het voorbijrazende verkeer, en op een zo horizontaal en vlak mogelijke grond. Dat kleine stukje rijden met een lekke band kan heus geen kwaad. En trek uw fluorescerende hesje aan. Het is niet alleen verplicht; u wordt ook beter zichtbaar, en dat is een stuk veiliger

1. Zet de wagen in eerste versnelling.

undefinedZo blokkeren de wielen. Dat is handiger om straks de bouten los te draaien.

2. Trek de handrem aan

undefinedZo rijdt uw wagen niet weg als u hem opkrikt.

3. Plaats de gevarendriehoek op de reglementaire afstand

undefinedReken op tenminste 30 meter. 
Op autosnelwegen mag u tot 100 meter ver gaan. Uw vier pinkers laten knipperen, kan ook geen kwaad. Hoe zichtbaarder u bent, hoe veiliger.

4. Draai de bouten van uw wiel een slag los

undefinedNiet vergeten: tegen wijzerzin (naar links) is los; met de wijzers mee (naar rechts) is vast. De bouten kunnen goed vastzitten. U krijgt ze makkelijker los door met uw voet extra kracht te zetten op de moersleutel.

5. Installeer de krik op de voorziene plaats

undefinedKijk in het instructieboekje van uw wagen op welke plek u hem mag opkrikken.
Dat kan niet om het even waar; hiervoor zijn speciale, verstevigde punten voorzien. Krik de wagen op tot het wiel van de grond los komt.

6. Draai de bouten volledig uit het wiel

undefinedU hebt in stap vier de bouten al losgemaakt. Nu kan u ze makkelijk losdraaien.
Leg ze bij elkaar en zorg dat u er geen verliest.

7. Neem het wiel af

undefinedNeem het met beide handen vast en trek het naar u toe. Als u handschoenen hebt, vermijdt u vuile handen.
Zorg daarom dat er een paar werkhandschoenen in de koffer ligt. Een schop tegen het wiel kan helpen als het wat vast zou zitten.

8. Plaats het nieuwe wiel

undefinedHaal het reservewiel uit de wagen en installeer het op de plaats waar u het vorige wiel wegnam.
Het is een beetje mikken, maar dat valt best mee. Misschien moet u de wagen een klein beetje hoger krikken, omdat dit wiel hoger komt dan het wiel met de lekke band. Het wiel met de lekke band kan in de koffer

9. Breng alle bouten aan zonder ze te veel aan te spannen

undefinedDraai eerst alle bouten met de hand aan. (Met de klok mee.)
Het is belangrijk dat u de bouten niet meteen met de moersleutel hard vast draait, want dan kan het wiel scheef komen te zitten.

10. Laat de krik opnieuw zakken

undefinedDit is waarschijnlijk de makkelijkste stap van allemaal.
Draai de krik terug, zodat de wagen weer op vier wielen steunt, en neem de krik weg.

11. Span de bouten stevig aan

undefinedDe finishing touch: neem de moersleutel en draai alle vijzen stevig vast.
Met de klok mee draaien, dus. Ziezo, het wiel is vervangen!

 

Zo moeilijk is het dus allemaal niet! Nog een laatste tip: kijk vandaag eens na waar uw reservewiel zit en het materiaal dat u nodig hebt om het wiel te vervangen (krik, moersleutel,…). En kijk in het instructieboekje van uw auto waar de krik moet geplaatst worden om de auto op te krikken. Zo weet u meteen hoe te beginnen als u met een lekke band zit.