Het principe van de elektrische wagen

Het principe van de elektrische wagen

In een elektrische auto zit geen verbrandingsmotor maar een elektromotor die door batterijen wordt gevoed. Tijdens het rijden verliezen deze batterijen langzaam hun energie. Ze moeten dus weer worden opgeladen. Daarnaast bestaan er ook de zg. hybride wagens (bv Toyota Prius) die zowel op benzine als op elektrische energie rijden, of auto’s met een kleine brandstofgenerator om onderweg de batterijen bij te laden.
Laten we ons hier beperken tot de voor- en nadelen van een 100% elektrische wagen. Toekomstmuziek? Nee, een realiteit: bijna alle autobouwers zijn er nu volop mee bezig (BMW, Volvo) of pakken er al mee uit (Peugeot, Citroën, Renault, GM, Mitsubishi, Nissan, Tesla, Reva): een elektrische auto als volwassen alternatief voor de benzine-, diesel- of LPG-auto’s.

Waarom zou u de aanschaf van een elektrische wagen overwegen?

De voordelen zijn legio: minimaal 75% besparing op de ‘brandstofkosten’, fiscale voordelen, geen uitstoot van CO2 of fijn stof, minder geluidshinder, automatische versnelling en… beduidend minder onderhoudskosten dan een gewone wagen! Midas weet uit ervaring dat de nieuwe elektromotoren bijzonder duurzaam zijn. Het garagewerk blijft dus beperkt tot de remmen, de banden en het elektrische systeem (er is zelfs geen uitlaat meer om te vervangen!). Een snelle berekening toont aan dat u door het rijden met een elektrische auto (bij normaal gebruik) een paar duizend euro per jaar kan besparen, terwijl de aanschafprijs inmiddels opweegt tegen een gewone wagen in dezelfde categorie.

Voor wie de overstap naar elektrisch rijden wil maken, zijn al deze wettelijke voordelen dus mooi meegenomen.

Wettelijke voordelen op de koop toe

Een 100% elektrische auto is vrijgesteld van BIV (Belasting op Inverkeerstelling). Hybrides met een CO2 uitstoot lager dan 60 g/km worden eveneens vrijgesteld. Daarnaast betaalt u voor een 100% elektrische auto het minimumbedrag aan jaarlijkse verkeersbelasting, zijnde € 76,96 (anno 2014). 
En bovendien kunt u voor de aankoop van een personenwagen, een wagen voor dubbel gebruik en een minibus een belastingvermindering van 30 % van de aankoopwaarde van het elektrisch voertuig aanvragen. Voor het aanslagjaar 2013 (inkomsten 2012) werd dit beperkt tot 9.510 euro.
Meer informatie vindt u op www.egear.be/subsidies/ en de site van de Federale Overheidsdienst Financiën.

Zijn er dan geen nadelen of beperkingen meer?

Natuurlijk wel. Een elektrische wagen heeft nog altijd minder autonomie (actieradius), het opladen duurt langer dan het tanken en het aantal oplaadpunten is nog heel beperkt. Maar al deze bezwaren raken stilaan opgelost. De fabrikanten hebben het rendement van de batterijen verhoogd en de oplaadtijd verlaagd. Bovendien wordt er in België (net zoals in onze buurlanden) nu snel werk gemaakt van een operationeel oplaadnetwerk voor elektrische auto’s. U ziet: met welk merk of type auto u ook rijdt, uw Midas garagist volgt alle nieuwe ontwikkelingen op de voet met als enig doel dan uw auto met de best denkbare service te geven.