Tips van onze vakman over de distributieriem

Uw Midas-vakman deelt graag zijn kennis en ervaring met u. Hij selecteerde voor u deze interessante artikels, nuttige tips en weetjes over ruitenwissers.

Veelgestelde vragen over distributieriem

De distributieriem kan plots breken wanneer u de vervangtermijn niet respecteert. Dat heeft nefaste gevolgen voor de motor van uw wagen.

In principe wordt de distributieriem vervangen op vaste intervallen, volgens het onderhoudsschema van de autofabrikant. Dit gebeurt meestal tussen 60.000 en 120.000 km, afhankelijk van het merk en model van de wagen.

Het gebruik van de auto kan er wel voor zorgen dat deze vaste intervallen korter worden. Midas-garagisten spreken in samenspraak met de klant af op welke kilometerstand de riem vervangen moet worden.

We onderscheiden 2 soorten automobilisten:

  • De stadsrijder of korte afstandsrijder die vaak korte trajecten aflegt met veel starten en stoppen van de motor. Dit is een zware belasting voor de riem. De riem wordt hier vervangen vóór de aangegeven kilometerstand bereikt is.
  • De gemiddelde chauffeurs (de grootste groep) en de langeafstandsrijders waarvan de riem vervangen wordt op de aangewezen kilometerstand.

In geval van twijfel raden wij aan om de riem en de hele kit te laten vervangen, ongeacht de kilometerstand. De distributieriem is te belangrijk om risico’s te nemen.

Meestal gaat het om breukvorming of loskomende tanden. Die kunnen ontstaan door te weinig spanning op de riem of plotse haperingen van onderdelen van het distributiesysteem (vb: vastgelopen waterpomp). Schade aan de riem kan ook veroorzaakt worden door lekken van olie, brandstof of koelvloeistof. De diagnose bij een breuk is soms moeilijk op het eerste zicht vast te stellen, maar dan is het ook al te laat. Daarom vraagt een Midas-garagist u soms hoe u uw wagen gebruikt.

Onder de motorkap vinden we minstens 2 belangrijke riemen. De alternatorriem voor aandrijving van de alternator, de airco, soms de waterpomp of de pomp voor de stuurbekrachtiging. En als belangrijkste de distributieriem die naast de aandrijving van de nokkenassen, verantwoordelijk voor het op tijd openen en sluiten van de motorkleppen. Hij zorgt ook vaak voor de aandrijving van uw olie-, brandstof- en waterpomp.

Het spreekt voor zich dat een hapering aan één van beide riemen ernstige storingen kan veroorzaken. Diagnose van de alternatorriem is mogelijk, maar voor de distributieriem is dit niet mogelijk. Bij twijfel is het aangewezen om de distributeiriem te vervangen om zo duurdere reparaties te vermijden.

Heeft u nog een vraag over de distributieriem van uw wagen?

Meer weten over distributieriem?

Schrijf u in op onze nieuwsbrief

Daarom Midas

Uw wagen wordt bij Midas steeds onderhouden door continu opgeleide garagisten, volgens de instructies van de fabrikant.

  • Gratis en onmiddellijk bestek en professioneel advies
  • De beste verhouding prijs-kwaliteit, met volledige garantie
  • Wij gebruiken kwalitatieve wisselstukken van de beste fabrikanten
  • Met of zonder afspraak
Vraag advies aan een Midas vakman in uw buurt
pix