De uitlaat

De uitlaat

De uitlaat van een personenwagen loopt onder het voertuig door en is opgehangen aan rubbers die de trillingen van de uitlaat isoleren van de carrosserie. Doordat de uitlaat achter de passagiersruimte uitmondt, kunnen verbrande gassen het interieur niet binnendringen. Soms is de uitlaat uitgevoerd in een esthetisch materiaal zodat het dienst doet als een accessoire van de wagen.

 

 

Maar meestal is de uitlaat vervaardigd uit gewoon plaatstaal en bestaat hij uit volgende onderdelen:

  • uitlaatspruitstuk (bij motors met meer dan één cilinder);
  • eerste en eventueel tweede demper;
  • katalysator (soms voorkatalysator, hoofdkatalysator en meer en meer met roetfilter).

Het binnenwerk van een uitlaat is van doorslaggevend belang voor de juiste werking van het uitlaatsysteem.

Indien het binnenwerk van de uitlaat niet correct is, zorgt het systeem ook voor een incorrecte tegendruk. Dat resulteert dan in schade aan de kleppen, katalysatoren, lambdasensoren, bougies en andere motordelen. Ook korte ritten zorgen voor een snelle slijtage. De katalysator werkt pas optimaal na een vijftal kilometer constant rijden want pas dan wordt de vereiste temperatuur bereikt. Bij kortere ritten slaat veel verzuurde condens neer in het systeem, wat het binnenwerk van de uitlaat aantast. Veelvuldig stoppen, optrekken en de motor aan- en uitschakelen veroorzaakt grote temperatuurverschillen en daardoor schade aan de uitlaat. Uitlaatgassen bevatten watermoleculen die condenseren bij stilstand van de motor. Uitwendige corrosie kan dan weer optreden door contact met water en zout. Uitlaten roesten daardoor betrekkelijk vlug door en moeten regelmatig vervangen worden. Enkel wanneer de uitlaat in zijn geheel uit roestvast staal is geconstrueerd, (gaat hij langer mee) moet hij niet vervangen worden. Dat is meestal het geval bij duurdere wagens.

Regelmatige controle

U leest het, uw uitlaatsysteem wordt zwaar op de proef gesteld! Het is daarom van vitaal belang dat u uw uitlaat regelmatig onderwerpt aan een volledige controle. Maakt uw auto meer lawaai dan gewoonlijk bij het starten? Is de rook die uit uw uitlaat komt dikker en donkerder dan normaal? Dan is het zeker hoog tijd om uw uitlaat te laten nakijken! Aangezien de uitlaat uit diverse delen is samengesteld, moet het complete systeem zelden helemaal vervangen worden. Het meest kwetsbare deel van de uitlaat is de achterste demper, want dat gedeelte komt nu en dan in aanraking met een stoeprand of verkeersdrempel. Bovendien heerst er altijd een relatief lage temperatuur in dit gedeelte waardoor er condens in neerslaat, wat dan weer roestvorming veroorzaakt.

Bij Midas bieden we u de volgende diensten:

  • Gratis diagnose van de uitlaatlijn
  • Controle van de lambdasonde, katalysator en uitlaatgassen
  • Gebruik van gehomologeerde componenten
  • Enkel de aangetaste onderdelen worden vervangen