Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik van cookies om je inhoud en diensten aan te bieden die zijn afgestemd op je interesses.

banner

ZO VERVANG JE EEN LEKKE BAND, HELEMAAL IN JOUW EENTJE!


Wat als je met een lekke band opgescheept zit op een verlaten landweg, met niemand in zicht om een handje toe te steken?


EEN BAND VERWISSELEN IS MAKKELIJKER DAN JE NU MISSCHIEN DENKT.


Lees deze handleiding in 11 stappen grondig door en je bent helemaal voorbereid als pech je overvalt. Nog enkele tips voor je aan het echte werk begint. Parkeer de wagen eerst op een veilige plek, op afstand van het voorbijrazende verkeer, en op een zo horizontaal en vlak mogelijke grond. Dat kleine stukje rijden met een lekke band kan heus geen kwaad. En trek jouw fluorescerende hesje aan. Het is niet alleen verplicht; je wordt ook beter zichtbaar, en dat is een stuk veiliger.


1. ZET DE WAGEN IN EERSTE VERSNELLING.

Zo blokkeren de wielen. Dat is handiger om straks de bouten los te draaien.


2. TREK DE HANDREM AAN

Zo rijdt jouw wagen niet weg als je hem opkrikt.


3. PLAATS DE GEVARENDRIEHOEK OP DE REGLEMENTAIRE AFSTAND

Reken op tenminste 30 meter. 

Op autosnelwegen mag je tot 100 meter ver gaan. De vier pinkers laten knipperen, kan ook geen kwaad. Hoe zichtbaarder je bent, hoe veiliger.


4. DRAAI DE BOUTEN VAN DE WIEL EEN SLAG LOS

Niet vergeten: tegen wijzerzin (naar links) is los; met de wijzers mee (naar rechts) is vast. De bouten kunnen goed vastzitten. Je krijgt ze makkelijker los door met jouw voet extra kracht te zetten op de moersleutel.


5. INSTALLEER DE KRIK OP DE VOORZIENE PLAATS

Kijk in het instructieboekje van jouw wagen op welke plek je hem mag opkrikken.

Dat kan niet om het even waar; hiervoor zijn speciale, verstevigde punten voorzien. Krik de wagen op tot het wiel van de grond los komt.


6. DRAAI DE BOUTEN VOLLEDIG UIT HET WIEL

Je hebt in stap vier de bouten al losgemaakt. Nu kan je ze makkelijk losdraaien.

Leg ze bij elkaar en zorg dat je er geen verliest.


7. NEEM HET WIEL AF

Neem het met beide handen vast en trek het naar je toe. Als je handschoenen hebt, vermijd je vuile handen.

Zorg daarom dat er een paar werkhandschoenen in de koffer ligt. Een schop tegen het wiel kan helpen als het wat vast zou zitten.


8. PLAATS HET NIEUWE WIEL

Haal het reservewiel uit de wagen en installeer het op de plaats waar je het vorige wiel wegnam.

Het is een beetje mikken, maar dat valt best mee. Misschien moet je de wagen een klein beetje hoger krikken, omdat dit wiel hoger komt dan het wiel met de lekke band. Het wiel met de lekke band kan in de koffer.


9. BRENG ALLE BOUTEN AAN ZONDER ZE TE VEEL AAN TE SPANNEN

Draai eerst alle bouten met de hand aan. (Met de klok mee.)

Het is belangrijk dat je de bouten niet meteen met de moersleutel hard vast draait, want dan kan het wiel scheef komen te zitten.


10. LAAT DE KRIK OPNIEUW ZAKKEN

Dit is waarschijnlijk de makkelijkste stap van allemaal.

Draai de krik terug, zodat de wagen weer op vier wielen steunt, en neem de krik weg.


11. SPAN DE BOUTEN STEVIG AAN

De finishing touch: neem de moersleutel en draai alle vijzen stevig vast.

Met de klok mee draaien, dus. Ziezo, het wiel is vervangen!

 

Zo moeilijk is het dus allemaal niet! Nog een laatste tip: kijk vandaag eens na waar de reservewiel zit en het materiaal dat je nodig hebt om het wiel te vervangen (krik, moersleutel,…). En kijk in het instructieboekje van jouw auto waar de krik moet geplaatst worden om de auto op te krikken. Zo weet je meteen hoe te beginnen als je met een lekke band zit.


Terug naar Prestatie Banden

Terug naar Deskundig advies Banden