Door verder te gaan op deze site, ga je akkoord met het gebruik van cookies om je inhoud en diensten aan te bieden die zijn afgestemd op je interesses.

banner_purchase-guides

De rol van AdBlue


Met de strengere Europese normen voor de vermindering van vervuilende stoffen in de atmosfeer (met inbegrip van de Euro 6-norm), zijn autoconstructeurs verplicht om oplossingen voor te stellen, in overeenstemming met de technologische vooruitgang die op zware vrachtvoertuigen wordt toegepast.


AdBlue is een zeer zuivere vloeistof, bestaand uit gedemineraliseerd water (67,5%) en ureum (32,5%), die wordt gebruikt in dieselvoertuigen met SCR-technologie (Selective Catalytic Reduction in French), om de uitstoot van stikstofoxide te verminderen.


Het AdBlue-reservoir en de doseer- en regeleenheden worden vóór de katalysator geplaatst. Daarop volgt een chemische reactie die tot 85% van NOx (stikstofoxide) omzet in waterdamp en stikstof, die beiden onschadelijk zijn voor de gezondheid.


Sinds de invoering van de Euro 6-norm op 1 september 2014 zijn de meeste dieselvoertuigen uitgerust met SCR-technologie, die AdBlue gebruikt.


TEKENEN VAN SLIJTAGE / RISICO'S


Eén reservoir AdBlue bevat tussen de 8 en 25 liter vloeistof, terwijl automerken een verbruik aangeven dat varieert tussen 1 en 3 liter/1000 km. In het algemeen wordt AdBlue bijgevuld tijdens elk onderhoud, maar de consumptie hangt ook af van je rijgedrag. Met de nieuwe Europese normen zal het verbruik van AdBlue in de toekomst wellicht dalen tot 1 liter/1000 km of zelfs 1 liter/500 km.


Wanneer de autonomie van het AdBlue-reservoir een bepaald niveau bereikt (het aantal kilometers kan verschillen, naargelang je automerk), licht er een lampje op uw dashboard op dat aangeeft dat AdBlue bijgevuld moet wordenOpgelet: als je dit niet tijdig doet, is je auto voorgeprogrammeerd om niet op te starten!


ADVIES VAN DE MIDAS-VAKMAN


Het verbruik van AdBlue is gedeeltelijk afhankelijk van je rijstijl, net zoals je brandstofverbruik. Pas je rijstijl aan, controleer regelmatig de spanning van je banden en zorg ervoor dat je je auto niet overbelast.


AdBlue is een gevaarlijk product en kan schadelijk zijn voor de huid. Daarom raden we aan om het bijvullen door een professional te laten uitvoeren.


Aarzel niet om een bijvulling van AdBlue te vragen, telkens als je bij je Midas-garage lang gaat. Zo voorkom je een eventuele panne.

Zodra het indicatorlampje gaat branden, is het echte wel essentieel om even langs Midas te gaan om je AdBlue-reservoir te laten bijvullen.


ONZE PRODUCTAANBEVELING


Laat het bijvullen van je AdBlue-reservoir over aan een Midas-vakman.

Ontdek alle voordelen op onze servicepagina AdBlue.