Uw auto onderhouden
Autobatterijen: waar zijn ze van gemaakt en hoe werken ze?
15/06/2023
Een autobatterij is een accu die de nodige elektrische energie levert om de verbrandingsmotor te starten en het hele elektrische systeem van het voertuig te doen werken.
Hoe werken de verschillende onderdelen van een autobatterij samen?
Autobatterijen bestaan uit een of meerdere cellen. Vandaar ook de naam “batterij”, die verwijst naar de opstelling van de cellen (achter elkaar). Deze opstelling verhoogt de spanning en de capaciteit van de accu.
Elke cel bestaat uit een soort afgesloten compartiment dat twee elektroden bevat, die ondergedompeld zijn in elektrolyt. Elektrolyt is een mengsel van zwavelzuur en gedemineraliseerd water en veroorzaakt een ionische interactie tussen de platen.
De positieve elektroden zijn loden rooster platen die uit verschillende compartimenten bestaan, gevuld met loodoxide. De negatieve elektroden hebben dezelfde structuur als de positieve, maar zijn gemaakt van actief lood.
Het actieve materiaal van beide elektroden bevindt zich op een plat rooster dat de stroom geleidt die door de bovengenoemde materialen wordt opgewekt. De platen zijn gegroepeerd en verbonden met een contactplaat, zowel verticaal als horizontaal.
Op die manier wordt de spanning gelijk verdeeld. Binnen deze groepjes van positieve en negatieve platen (ook wel elementen genoemd) is er meestal één extra negatieve plaat.
Separatoren zijn heel fijne kunststoffen vellen die contact tussen de verschillende platen verhinderen en daardoor kortsluiting vermijdt, zodat het elektrolyt ertussen kan circuleren. Er ontstaan immers chemische reacties tussen de elektroden en het elektrolyt, die elektronen absorberen of uitstoten. Dit creëert de elektrische spanning tussen de elektroden.
De elektroden communiceren met de buitenkant via terminals of polen, die zich gewoonlijk bovenaan de batterij bevinden. Er bestaan ook andere soorten batterijen met polen aan de zijkant. Deze geven echter vaker problemen omdat gasdampen zich makkelijker opstapelen, waardoor bepaalde onderdelen sneller slijten.
Elk van de polen heeft een andere polariteit: positief of negatief. De positieve pool is altijd de grootste, zodat hij makkelijker te onderscheiden is van de negatieve. Als de polen niet correct met elkaar verbonden worden, kan het elektrische circuit beschadigd raken.
Samengevat zijn dit de verschillende onderdelen van een autobatterij:
- Positieve platen
- Negatieve platen
- Een contactplaat
- Polen
- Bescherming
- Compartimenten
- Separatoren
- Connectoren
Waarom loopt de batterij van mijn auto leeg?
Een autobatterij kan leeglopen omdat ze versleten is, of om andere redenen:
- De autolichten werden vergeten te doven.
- Lekstroom of verliesstroom met als gevolg dat de batterij langzaam leeg loopt.
- Extreem koude temperaturen kunnen ook problemen veroorzaken met je autobatterij.
Wanneer een batterij begint leeg te lopen komt dat door de oxidatie van de negatieve elektrode en door de reductie van de positieve elektrode.
Dit proces kan niet eindeloos doorgaan, want het materiaal van de elektroden verliest capaciteit en weerstand totdat dit volledig op is. Daarom is het belangrijk dat je een batterij hebt die zekerheid biedt, lang meegaat en gerecycleerd kan worden.
Het is noodzakelijk om de batterij van je auto regelmatig te laten controleren op het gebied van startvermogen, laadcapaciteit en de algemene staat, om verrassingen te voorkomen in periodes van extreem hoge of lage temperaturen.
Vous pensez que votre voiture a besoin d'une nouvelle batterie ? Faites un devis en ligne et estimez le prix de votre prochaine batterie chez Midas.
Denk je dat je auto een nieuwe batterij nodig heeft? Maak online een offerte voor een schatting van de prijs van je volgende batterij bij Midas.




