Uw auto onderhouden

Verschillende soorten schokdempers

18/08/1923

Schokdempers zijn essentieel voor de veiligheid en stabiliteit van een wagen.


Als de schokdempers niet in goede staat zijn verliezen de banden hun grip op de weg. Hierdoor kan je minder nauwkeurig bochten nemen, worden functies zoals het ABS-systeem en de elektronische stabiliteitscontrole minder effectief, en neemt de remafstand met 20% toe. Bovendien zullen sommige auto-onderdelen (zoals banden, de vering, het differentieel en de homokinetische koppelingen van de cardanassen) sneller verslijten.


Samen met de vering vormen schokdempers dus de belangrijkste elementen van het ophangingssyteem van een wagen. De vering vangt schokken van de weg op, hun beweging wordt gedempt door de schokdempers. Hierdoor hou je makkelijker de controle over je wagen.

Hydraulische schokdempers


Deze zijn onderhoudsvrij, gebruiksvriendelijk en worden efficiënter naarmate de druk toeneemt. Ze bestaan uit een cilinder met olie en een zuiger vol gaatjes waar de olie doorstroomt.


Hydraulische schokdempers met kleppen


Met deze rijd je zachter en efficiënter dan met gewone hydraulische schokdempers, omdat de zuigers hier vervangen zijn door kleppen. Deze laten de olie door in functie van de druk.


Tweepijps-schokdempers


Dit type schokdempers wordt momenteel het meest gebruikt. Ze bestaan uit een grote kamer, een kleine kamer, een zuiger, een cilinder en een klep tussen de kamers. De cilinder en de zuiger zitten allebei in de grootste kamer. Dankzij de zuiger verplaatst de olie zich in de cilinder en stroomt naar de andere kamer via de klep. Er zijn twee soorten tweepijps-schokdempers op de markt: schokdempers met olie (oftewel oliedruk) en met gas/olie (oftewel gasdruk).


Eenpijps-schokdempers


Deze hebben één kamer gevuld met gas en één kamer met olie. De afmetingen van de kamers kunnen variëren afhankelijk van de druk die de zuiger creëert in het gas.


In hardheid verstelbare schokdempers


Met deze schokdempers rijd je soepeler naargelang de behoeften van de chauffeur. Ze hebben namelijk een schroefdraad waarmee je de grootte kan aanpassen van de opening waar de olie doorstroomt.


Schokdempers met verstelbaar ophangsysteem


Dit type schokdempers biedt de bestuurder de mogelijkheid om de afstand aan te passen tussen de weg en de carrosserie van de wagen.


Magneto-reologische schokdempers

Deze bevatten kleine metaaldeeltjes die de viscositeit van de olie beïnvloeden en zo de dempingkracht aanpassen naargelang de magnetische stroom die ze ontvangen.


Frequentie-afhankelijke schokdempers


In dit geval wordt de dempingkracht beïnvloed door een klep die zich sluit zodra er druk ontstaat. Deze klep scheidt de twee leidingen binnen in de zuiger.


Elk type schokdemper zit verborgen onder de carrosserie waardoor ze moeilijker te controleren zijn. Bovendien zal je als bestuurder niet snel merken dat je wagen zijn stabiliteit verliest, omdat je gaandeweg gewend raakt aan de verminderende stevigheid van de vering. Daarom kan je de schokdempers best laten nakijken zodra je toerenteller op 50.000 km staat en daarna om de 20.000 km. 


Heb jij het gevoel dat je auto minder stabiel is geworden? Aarzel dan niet om langs te komen in een van onze werkplaatsen om je schokdempers te laten controleren door een professional, of om ze te laten vervangen indien nodig.