Hoe detecteer je bandenslijtage? Volg het advies van Midas om je gebruikte band op tijd te vervangen en rij met een gerust hart
Waarom slijten je banden voortijdig ? Wat zijn de risico's van rijden met een gebruikte band ? Hoe kun je de staat van slijtage van je banden beoordelen ? In dit artikel werpt Midas licht op deze vragen. Ontdek de redenen voor bandenslijtage, de gevaren en de methoden om de staat van je banden te controleren.
- Lees meer over onze gratis bandendiagnose zonder afspraak
- Maak een afspraak voor een uitlijncontrole
- Onze bandenservice
Wat veroorzaakt bandenslijtage ?
Een aantal factoren kan leiden tot overmatige slijtage van je set banden, waaronder :
- Te lage of te hoge bandenspanning, waardoor abnormale slijtage ontstaat.
- Problemen met geometrie en parallelliteit : verkeerd uitgelijnde wielen leiden tot voortijdige slijtage.
- Slecht balanceren van de wielen : trillingen door onbalans beïnvloeden de slijtage.
- Agressief rijden : accelereren, hard remmen en scherpe bochten eisen hun tol van de banden.
- Ongunstige wegomstandigheden : slechte wegen spelen een grote rol bij bandenslijtage.
Hoe herken je een gebruikte band ?
De slijtage-indicator is de referentie-indicator om de bandenslijtage te controleren. Deze indicator heeft meestal de vorm van kleine hobbels of dwarsbalken van massief rubber, die op regelmatige afstanden in de groeven van de band zijn aangebracht. Als de profieldiepte hetzelfde niveau bereikt als deze slijtage-indicatoren, betekent dit dat je een gebruikte band hebt en dat deze vervangen moet worden. Hoewel de wettelijke dieptelimiet 1,6 mm is, raden we je aan om je banden te vervangen zodra de groefdiepte 3 mm bereikt.
Naast deze markering zijn er verschillende andere tekenen van bandenslijtage :
- Sneden, scheuren en barsten ;
- Krassen op het rubber ;
- Uitstulpingen en vervormingen in de zijwanden van de band ;
- Inwendige wrijving, ook wel gevlekte slijtage genoemd, aan de binnenkant van de band ;
- Losraken van structurele onderdelen en afbreken van het bandenprofiel ;
- Vervorming of losraken van de draadgeleider, waar het rubber aan de velg vastzit.
Kies voor een gratis bandendiagnose zonder afspraak bij Midas
Wat zijn de risico's van een gebruikte band ?
Er zijn een aantal potentiële risico's voor de verkeersveiligheid verbonden aan het gebruik van gebruikte autobanden :
- Verlies van grip. Gebruikte banden hebben een ondieper profiel, wat de wegligging aanzienlijk vermindert. Hierdoor zal het gripverlies groter zijn op besneeuwd, beijzeld of nat wegdek, waardoor het risico op aquaplaning en slippen toeneemt.
- Langere remafstand. Als een band te veel slijt, neemt de remafstand toe. Dit komt doordat het profiel te zwak wordt om water, modder of sneeuw af te voeren.
- Risico op barsten. Bandenslijtage verhoogt het risico op structurele schade (insnijdingen, scheuren, vervormingen), waardoor de band verzwakt en mogelijk barst.
- Verminderde stabiliteit. Geavanceerde bandenslijtage kan ook het rijgedrag, de wendbaarheid en de stabiliteit van het voertuig beïnvloeden. Dit kan resulteren in minder nauwkeurig sturen.
Bandenslijtage : vertrouw op de expertise van Midas
Vertrouw op de expertise van Midas als het gaat om banden om de veiligheid op de weg te garanderen. In onze 45 autocentra in heel België (Wallonië, Vlaanderen, Brussel) bieden onze erkende experts je een gratis bandendiagnose met of zonder afspraak. Dit omvat een visuele controle van bandenslijtage, uitlijning en bandenspanning. We bieden ook een breed gamma aan diensten voor je banden : reparatie, vervanging, montage, balanceren, geometrie en wissel van winter- en zomerbanden. Heb je advies of onze expertise nodig ? Maak vandaag nog een afspraak bij het Midas center bij jou in de buurt.
Gratis bandendiagnose zonder afspraak bij Midas
