
MIDAS Algemene verkoopsvoorwaarden
I. identificatie
1.1
MIDAS NV, met zetel te 1070 Brussel, Paapsemlaan 20, KBO 0412.711.244, coördineert de activiteiten van het MIDAS-netwerk in België: zij is Franchisegever van het MIDAS-netwerk en tekent uit hoofde van haar functie een franchiseovereenkomst met haar Franchisenemers, juridisch onafhankelijke ondernemingen die prestaties, producten en diensten aanbieden MIDAS-klanten.
MIDAS NV gebruikt hiervoor o.a. de website www.midas.be waarbij de MIDAS-klanten afspraken kunnen maken, offertes kunnen vragen, ed.
MIDAS NV is te contacteren per e-mail op info@midas.be of via het contactformulier op de vermelde website.
2.2
Iedere contractuele relatie tussen de MIDAS-klanten en een garage uit het MIDAS-netwerk, komt rechtstreeks tot stand tussen enerzijds de klant en anderzijds de respectievelijke Franchisenemer die de MIDAS-garage uitbaat, dit met uitsluiting van MIDAS NV (hierna de “MIDAS-garage).
Dit is het geval, ongeacht of de overeenkomst in een MIDAS-garage wordt afgesloten, dan wel via de website waarbij de contractspartij de Franchisenemer is waar de afspraak wordt gemaakt.
II. Toepassingsgebied
Onderhavige algemene verkoopsvoorwaarden zijn van toepassing op alle verkopen van goederen en diensten in het MIDAS-netwerk, inclusief deze door de franchisenemers en de website www.midas.be, dit zowel aan fysieke personen of rechtspersonen. Voor wat betreft deze algemene voorwaarden worden alle actoren verbonden aan het MIDAS-netwerk verder ‘MIDAS’ genoemd, met dien verstande dat voor de toepassing ervan, telkens naar de concrete contractuele relatie dient te worden gezien.
De klant aanvaardt de algemene verkoopsvoorwaarden uitdrukkelijk door het enkele feit van het plaatsen van een bestelling of het geven van een opdracht aan een garage van het MIDAS-netwerk of via de website.
Huidige algemene voorwaarden zijn de enige voorwaarden die de contractuele relatie tussen de klant en MIDAS regelen, met uitsluiting van eventuele aankoopvoorwaarden van de klant.
2.1
Beperking van de aansprakelijkheid van werknemers
1. Aansprakelijkheid van het bedrijf
Midas BE neemt de volledige verantwoordelijkheid voor de prestaties van zijn werknemers op zich. Alle klachten moeten uitsluitend aan het bedrijf worden gericht.
2. Uitsluiting van aansprakelijkheid van werknemers
Overeenkomstig artikel 18 van de wet van 3 juli 1978 kunnen de werknemers van Midas BE niet aansprakelijk worden gesteld, behalve in geval van:
-
-
Bedrog (opzettelijke fout);
-
Zware fout;
-
Herhaaldelijke lichte fout.
-
Buiten deze gevallen ziet de klant af van elke rechtstreekse vordering tegen een werknemer.
3. Exclusieve verhaalregeling
Elke klacht moet worden gericht aan Midas BE, dat het verzoek zal behandelen volgens de toepasselijke wettelijke en contractuele regels.
III. Aanbiedingen
3.1
Uitgezonderd de verkopen aan consumenten, zijn aanbiedingen, informatie en prijsoffertes van MIDAS steeds vrijblijvend en ten indicatieve titel, zonder dat hieruit verbintenissen lastens MIDAS kunnen worden afgeleid, tenzij schriftelijk anders vermeld.
Aanbiedingen, informatie en prijsoffertes geschieden onder voorbehoud van vergetelheid, vergissing, beschikbaarheid op de markt, omstandigheden waarvan (nadien) blijkt dat zij de plaatsing van de goederen concreet bemoeilijken of beschikbaarheid op de markt.
3.2
Aanbiedingen die het resultaat zijn van het indienen van een aantal paramaters op de website van MIDAS door de klant zelf, gebeuren steeds onder voorbehoud van controle in een MIDAS-garage en bevestiging van deze aanbieding.
IV. Bestelling - SLUITEN van de overeenkomst
4.1
Er is pas sprake van een bestelling/sluiten van de overeenkomst op het ogenblik dat de klant mondeling of schriftelijk een aanbieding of prijsofferte van MIDAS bevestigt. De bestellingen zijn bindend voor de klant. In geval van annulatie of opzegging van de bestelling door de klant, of indien de klant eender welke verbintenis niet naleeft, zal de schade van MIDAS minimaal begroot worden op 30% van de verschuldigde betaling, onverminderd het recht van MIDAS om eventuele hogere schade te bewijzen of om de uitvoering van de overeenkomst te vorderen.
4.2
Voor wat betreft het onderhoud van automatische versnellingsbakken en motor begrijpt en aanvaardt de klant dat MIDAS slechts een middelenverbintenis aangaat, waarbij het onderhoud van dit onderdeel geen garantie biedt voor de oplossing van bestaande problemen of defecten in de versnellingsbak.
4.3
Indien de bestelling gebeurt via de MIDAS-website door een consument, beschikt deze consument over een termijn van 14 dagen om de overeenkomst te herroepen, zonder opgave van redenen en zonder dat enige betaling verschuldigd is. Eventuele terugbetalingen gebeuren binnen een termijn van 14 dagen.
4.4
De meegedeelde prijzen (o.a. van leveringen, werken en transport) zijn voor verhoging vatbaar, indien, tussen de periode van bestelling en uitvoering van het order, de materialen, de grondstoffen, de lonen of andere bestanddelen die de prijzen kunnen beïnvloeden, een stijging ondergaan, voor zover deze invloed minstens gelijk is aan 5% van de totale kosten van de betreffende rubriek. Deze stijging brengt een evenredige verhoging van de bepaalde prijs met zich mee, zelfs wanneer de overeenkomst reeds in uitvoering is.
4.5
Midas behoudt zich ten allen tijde het recht voor om het onderhoud van voertuigen of de vervanging van onderdelen te weigeren indien:
- Midas redelijkerwijze vermoed dat er reeds problemen bestaan met het voertuig of de te onderhouden onderdelen, zodoende de kwaliteit van de interventie niet meer kan worden gegarandeerd;
- Het onderhoud of de herstellingen de veiligheid van het voertuig in gevaar kunnen brengen;
- Er andere redelijke gronden zijn voor weigering van enige tussenkomst.
V. Betalingen
5.1
De facturen zijn contant betaalbaar op de dag waarop de wagen wordt afgehaald.
5.2
Klachten dienen binnen de 8 dagen vanaf de factuurdatum bij aangetekend schrijven verzonden te worden naar de MIDAS garage waarvan het adres van de maatschappelijke zetel onderaan de factuur is vermeld. De klachten worden niet aanvaard indien ze niet vergezeld zijn van een kopie van de factuur. Alle klachten na voornoemde termijn zijn niet ontvankelijk.
5.3
Voor wat betreft de facturen gericht aan consumenten zal bij niet-betaling van de facturen op de vervaldag zal, na het verstrijken van een termijn van 14 dagen, te rekenen vanaf de dag na het versturen van de eerste herinnering zo dit gebeurt via elektronische weg en vanaf de derde dag zo dit gebeurt per post, een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn die wordt bepaald als volgt:
· 20 euro als het verschuldigde bedrag lager dan of gelijk is aan 150 euro,
- 30 euro vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 euro en 500 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 euro en 500 euro is,
- 65 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag boven 500 euro met een maximum van 2.000 euro als het verschuldigde bedrag hoger is dan 500 euro.
In dat zelfde geval zal bij niet-betaling van de facturen op de vervaldag zal, na het verstrijken van een termijn van 14 dagen, te rekenen vanaf de dag na het versturen van de eerste herinnering zo dit gebeurt via elektronische weg en vanaf de derde dag zo dit gebeurt per post, een verwijlintrest verschuldigd zijn aan de intrest tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten zoals bedoeld in artikel 5, tweede lid, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. Deze intrest begint te lopen vanaf de dag na de verzending van de eerste herinnering.
5.4
Voor wat betreft de facturen gericht aan niet-consumenten is, bij niet-betaling van de facturen op de vervaldag, van rechtswege en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling een verwijlinterest verschuldigd op het gefactureerde bedrag (inclusief BTW) aan de intrest tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten zoals bedoeld in artikel 5, tweede lid, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties, dit tot aan de volledige betaling van hoofdsom, interesten en kosten.
In dat zelfde geval zal bij gebreke aan betaling van de factuur op de vervaldag, wordt het volledige saldo onmiddellijk opeisbaar en van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling verhoogd met een forfaitaire schadevergoeding gelijk aan 10% op het niet betaalde factuurbedrag, met een minimum van 125,00 euro. Bovendien zijn alle inningkosten ten laste van de schuldenaar.
5.5
Elk voorschot betaald door de klant voor reservatie van een onderdeel blijft in geval van annulatie (door de klant) door MIDAS verworven, uitgezonderd de bepalingen van art. 4.3 van huidige algemene voorwaarden.
Ingeval MIDAS zou afzien van de verkoop krijgt de consument een gelijkaardig bedrag aan schadevergoeding.
VI. eigendomsvoorbehoud en retentierecht
De goederen blijven eigendom van MIDAS tot aan de volledige betaling van de hoofdsom, kosten en intresten en afwikkeling van alle verplichtingen.
MIDAS behoudt zich uitdrukkelijk het retentierecht voor op het voertuig dat haar werd toevertrouwd, zowel t.a.v. de klant als t.a.v. derden – eigenaars of niet, en dit tot de klant aan het geheel van zijn verplichtingen heeft voldaan, inbegrepen de verplichting tot het betalen van de prijs, de eventuele intresten en elke andere som verschuldigd aan MIDAS. MIDAS behoudt zich het recht voor een opslagvergoeding van 50 euro per dag te vorderen op voorwaarde dat de uitvoering van dit recht bij aangetekend schrijven wordt aangekondigd.
VII. Leveringstermijn
Alle levertermijnen zijn indicatief. Aan eventuele genoemde termijnen kan de klant geen rechten ontlenen. Overschrijding van een termijn geeft de klant geen recht op enige schadevergoeding.
VIII. Garantie
1. Wettelijke garantie
8.1.a
Op alle onderdelen gemonteerd in een MIDAS-garage geniet de klant, onafhankelijk van de contractuele garantie, van de wettelijke garantie voor verborgen gebreken zoals voorzien in art. 1641 e.v. oud B.W. betreffende de verkoop van consumptiegoederen.
Op alle onderdelen die meegenomen worden en dus niet door MIDAS worden gemonteerd, geniet de klant evenwel enkel van de wettelijke garantie op deze onderdelen.
De klant heeft de bewijslast van het verborgen gebrek vanaf het verstrijken van de periode van 6 maanden te rekenen vanaf de dag van de levering en/of montage.
Gedurende de volledige garantieperiode zal MIDAS, op vertoon van de factuur en het defecte onderdeel, de defecte onderdelen gratis herstellen en eventueel vervangen.
De garantie op het vervangen onderdeel zal niet beletten dat de initiële garantieperiode op andere onderdelen verstrijkt.
Het beroep op de waarborg moet gebeuren binnen de termijnen bepaald door de wet.
Ten einde te kunnen bewijzen dat het beroep gebeurde binnen de wettelijke garantieperiode, zal de klant eventueel een geschrift moeten voorleggen indien betwisting ontstaat over de datum waarop beroep werd gedaan op de garantie.
Het beroep op de waarborg moet uiterlijk worden geformuleerd binnen de termijn van twee maanden, te rekenen vanaf de dag waarop de klant het gebrek heeft vastgesteld.
2. Contractuele garantie
8.2.a
Vanaf de datum die vermeld staat op de facturen van MIDAS geldt op alle onderdelen die tot het gewone gamma van MIDAS behoren een waarborg op wisselstukken en arbeidsloon van twee jaar, behoudens de hierna vermelde uitzonderingen.
Er geldt een waarborg op maximaal de wisselstukken en arbeidsloon:
· Van 1 jaar voor onderdelen van dieselroetfilters en katalysatoren.
· Van 2 jaar voor onderdelen van uitlaten.
· Van 2 jaar voor de onderdelen van de remmen, met een maximum van 30.000 km voor de remblokken en remschijven. De garantie geldt niet indien het gaat om natuurlijke slijtage die samenhangt met het gebruik.
· Van 2 jaar voor de batterijen en 3 jaar op het gamma Midas ORIGIN’ALL batterijen voor zover deze worden geplaatst door MIDAS (deze garantie is uitgesloten bij niet-conform gebruik, gebrek aan onderhoud, vernieling ten gevolge van een ongeval of defect aan de elektrische stroomkring van het voertuig).
· Voor de banden geldt enkel de waarborg van de fabrikant. Voor de Midas band geldt 5 jaar garantie, binnen een maximum van 40.000 km (of 30.000 km voor indexen ≥ V); raadpleeg hiervoor de beschikbare flyer in uw Midas-garage of op www.midas.be
· Op ruilonderdelen (alternatoren, startmotors, aircocompressors, enz.) geldt een garantie van max.1 jaar
· Op koppelingen geldt er een beperkte garantie van 1 jaar met een max. van 50.000 km
· Op distributieriemen geldt een garantie van 1 jaar, mits het respecteren van de aanbevolen vervangingsinterval van de constructeur.
8.2.b
Deze contractuele waarborg is uitsluitend geldig in alle MIDAS-garages van de Europese Unie, mits de hiernavolgende voorwaarden worden gerespecteerd:
· De waarborg is slechts geldig op de plaatsing en vervanging van de defecte stukken of onderdelen gemonteerd door de MIDAS-technici.
· De waarborgperiode neemt een aanvang op de datum die vermeld staat op de oorspronkelijke factuur en eindigt in ieder geval op de laatste dag van de voorziene garantieperiode. De waarborg kan niet worden verlengd.
· De waarborg kan slechts worden ingeroepen mits voorlegging van de originele MIDAS-factuur op de dag waarop de prestatie in het kader van deze waarborg zal worden verricht. Het voorleggen van de factuur na de datum van de prestatie onder garantie zal nooit aanleiding kunnen geven tot terugbetaling.
· De waarborg is slechts van toepassing op personenwagens die worden gebruikt in normale verkeersomstandigheden. De waarborg is niet van toepassing voor beschadigingen die werden veroorzaakt door abnormaal gebruik of door slecht onderhoud, noch voor beschadigingen die rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg zijn van een auto-ongeval. De waarborg geldt niet voor wagens bestemd voor commerciële doeleinden of voor transport noch voor wagens die deelnemen aan autocompetitie.
· De waarborg vervalt automatisch bij tussenkomst op deze onderdelen door een derde die niet deel uitmaakt van het MIDAS-netwerk.
· De waarborg kan niet ingeroepen worden indien het defect aan het onderdeel geplaatst door MIDAS ontstaan is ten gevolge van een defect van een ander onderdeel en/of weigering of nalatigheid van de klant om dit defect te laten herstellen.
· Deze waarborg kan in geen geval aanleiding geven tot enige schadevergoeding en intresten.
3. Uitsluiting van garantie of aansprakelijkheid
Van iedere garantie of aansprakelijkheid is uitgesloten:
- Het bij- en aanvullen van de vloeistof voor de klimaatregeling in het algemeen en in het bijzonder wanneer het klimaatregelingscircuit lekken of microlekken vertoont die reeds aanwezig waren op het ogenblik de koelvloeistof werd bijgevuld;
- Schade, verlies of kosten die voortvloeien uit het onderhoud van een automatische versnellingsbak, met inbegrip van schade veroorzaakt door vooraf bestaande problemen;
- Schade, verlies of kosten veroorzaakt door het weigeren van onderhoud of herstellingen;
- Schade, verlies of kosten veroorzaakt door het niet- of onvolledig verstrekken van informatie aangaande eventuele bestaande problemen of de herstelgeschiedenis van te onderhouden of te vervangen onderdelen.
- Iedere indirecte- of gevolgschade van een klant of een derde (o.a. verwondingen, schade aan eigendommen, financieel verlies, gederfde winst, personeelskosten, schade aan derden, verlies van inkomsten);
- Schade, verlies of kosten die voortvloeien uit slijtage, een toepassing en/of gebruik van de geleverde/herstelde goederen die niet in overeenstemming is met de regels van de kunst of de gebruiks-/plaatsings-/reinigings- of onderhoudsvoorschriften;
- Schade, verlies of kosten door de klant zelf of door een externe oorzaak veroorzaakt.
IX. Stallingskosten
Daar MIDAS een snelle herstellingsdienst aanbiedt teneinde de blokkering van het voertuig tot een minimum te beperken, zal voor elk voertuig, dat één dag na kennisname van de herstelling niet wordt opgehaald stallingskosten in rekening worden gebracht. De stalling kan zowel binnen als buiten zijn, de kosten van deze stalling bedragen 50 euro per dag.
X. Overmacht
MIDAS is niet aansprakelijk voor de niet-uitvoering of gebrekkige uitvoering van haar verbintenissen ten gevolge van overmacht in de meest ruime betekenis van het woord, noch ten gevolge van gebrekkige uitvoering van eventuele onderaannemers of enige vorm van productieverlies.
MIDAS is niet verplicht om het ontoerekenbaar en onvoorzienbare karakter van de omstandigheid die overmacht uitmaakt te bewijzen en behoudt zich het recht voor om de uitvoering van de bestelling uit te stellen tot de overmacht heeft opgehouden te bestaan ofwel de overeenkomst aan de omstandigheden aan te passen dan wel ze te verbreken.
De klant ziet uitdrukkelijk af van eventuele schadevergoeding.
Bij niet-uitvoering van de bestelling ten gevolge van overmacht blijft het reeds gestorte voorschot definitief verworven ten titel van vergoeding van de reeds uitgevoerde voorbereidingen en administratiekosten.
XI. Inventaris accessoires en toestellen
MIDAS is enkel verantwoordelijk voor de accessoires en toestellen aan het voertuig bevestigd en voorwerpen toevertrouwd aan MIDAS, nadat de klant hiervan een inventaris heeft opgesteld in aanwezigheid van het personeel
XII. Bevoegde rechtbank
De overeenkomst wordt beheerst door het Belgische recht. In geval van betwisting zijn uitsluitend bevoegd:
· Voor MIDAS-garages in Vlaanderen de rechtbanken van het gerechtelijke arrondissement Antwerpen, afdeling Antwerpen
· Voor MIDAS-garages in Brussel of Wallonië de rechtbanken van het gerechtelijke arrondissement Brussel, afdeling Brussel.
XIII. Privacyverklaring
De persoonsgegevens van klanten en prospecten worden verwerkt zowel door MIDAS NV als door de garages uit het Midas-netwerk waar u klant of prospect bent (hierna: “Midas Garage”). MIDAS NV en de Midas-garages zijn elk op zich verantwoordelijk voor de verwerking van deze persoonsgegevens. Indien MIDAS NV persoonsgegevens verwerkt die zij zelf heeft ontvangen van de klant of prospect, of die zij heeft ontvangen via een Midas-garage, is het Privacy Charter van MIDAS NV van toepassing. Raadpleeg ons volledige Privacy Charter op www.midas.be/nl/footer/charte-vie-privee.